1116562_00000-02_Valkenburg_Duyfrak_II_DSC_9264.jpg

Veel gestelde vragen

Hieronder treft u een overzicht van veel gestelde vragen.

 
VvE
Hoe wordt de VvE-bijdrage opgebouwd?

De VvE-bijdragen worden vastgesteld op basis van de vastgestelde begroting. De meest recente begroting kunt u vinden op het VvE-portaal onder de tab ‘financieel beheer’, bereikbaar via www.hof-rijnland.nl.

Wat is een breukdeel?

Het breukdeel geeft aan voor welk deel u bijdraagt in bepaalde kosten. Uw aandeel in de VvE kunt u vinden op het VvE-portaal onder de tab ‘mijn bezit’, bereikbaar via www.hof-rijnland.nl.

Welk bedrag dient aangegeven te worden bij de Belastingaangifte?

Bij de belastingaangifte dient u uw aandeel in het reservefonds van het voorgaande jaar op te geven. Dit aandeel kunt u vinden op het VvE-portaal onder de tab ‘mijn bezit’, bereikbaar via www.hof-rijnland.nl.  

Wanneer wordt de afrekening stookkosten opgemaakt?

U ontvangt de afrekening stookkosten binnen 4 tot 6 maanden na afloop van het stookseizoen.

Hoe te handelen bij burenoverlast?

Allereerst adviseren wij een persoonlijk gesprek aan te gaan met de betreffende buren. Indien dit gesprek niet tot het gewenste resultaat leidt, kunt u contact opnemen met ons secretariaat. Zij helpen u graag verder.

Waar zijn de diverse stukken van de VvE te vinden t.b.v. de verkoop van een woning?

De meest relevante stukken vindt u op het VvE-portaal, bereikbaar via www.hof-rijnland.nl.

Is het toegestaan een woning te verhuren?

Ja, verhuur van een woning is toegestaan. Voorwaarde hierbij is dat de verhuurder een gebruikersverklaring dient af te geven bij het bestuur. U kunt contact opnemen met ons secretariaat voor het opvragen van een gebruikersverklaring via vve@hof-rijnland.nl of 079-3296697. Zogenoemde short-stay is niet toegestaan.

Hoe kan een storing of lekkage gemeld worden?

Dit kan gemeld worden via het VvE-portaal onder de tab ‘Gebouw beheer’, bereikbaar via www.hof-rijnland.nl.
NB.: In geval van spoed raden wij u aan telefonisch contact met ons

Hoe kan een sleutel bestelt worden?

Een sleutel van de algemene delen van het complex of een sleutel welke binnen het sluitplan van het complex valt, kan bestelt worden door het indienen van een reparatieverzoek via het VvE-portaal onder de tab ‘Gebouw beheer’, bereikbaar via www.hof-rijnland.nl.

Is er een MeerjarenOnderhoudsPlan (MOP) voor komende jaren?

Ja, er wordt een MOP van 15 jaar opgemaakt door onze ervaren technisch managers. Het MOP wordt jaarlijks bijgewerkt. Een kopie van het MOP kunt u vinden op het VvE-portaal onder de tab ‘Gebouw beheer’, bereikbaar via www.hof-rijnland.nl.

Welke verzekeringen zijn er afgesloten

Via de VvE is er standaard een collectieve opstal- en aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. Vaak is er tevens een glasverzekering afgesloten. Het polisblad van uw VvE kunt u vinden op het VvE-portaal onder de tab ‘Gebouw beheer à Contracten’, bereikbaar via www.hof-rijnland.nl.

Hoe worden verzekeringen afgesloten?

Wij zijn een aangesloten onderneming via Van ’t Hof Hypotheken en Verzekeringen. Via deze weg worden het merendeel van de verzekeringsvraagstukken behandeld.

Hoe worden schades afgewikkeld?

Op ons hoofdkantoor is een schade-team actief welke alle schades van de VvE’s afwikkelen.

Hoe meld ik een schade?

Uw schademelding kunt melden door het indienen van een reparatieverzoek via het VvE-portaal onder de tab ‘Gebouw beheer’, bereikbaar via www.hof-rijnland.nl.

Vraag en antwoord huurders
Huurovereenkomst geliberaliseerd of niet?

Document invoegen

 

Huurliberalisatiegrens

 

Interim-maatregel

Nieuwe maatregel

jaargang*

Huurprijs

jaargang*

Huurprijs

1989
1990
1991
1992
1993

≥ ƒ 750,00 (€ 340,34)
> ƒ 775,00 (€ 351,68)
> ƒ 820,00 (€ 372,10)
> ƒ 865,42 (€ 392,71)
> ƒ 913,33 (€ 414,45)

1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015 - 2017

> ƒ 963,75 (€ 437,33)
> ƒ 1.007,50 (€ 457,18)
> ƒ 1.047,92 (€ 475,53)
> ƒ 1.085,00 (€ 492,35)
> ƒ 1.085,00 (€ 492,35)
> ƒ 1.107,00 (€ 502,33)
> ƒ 1.149,00 (€ 521,39)
> ƒ 1.193,00 (€ 541,36)
> € 565,44
> € 585,24
> € 597,54
> € 604,72
> € 615,01
> € 621,78
> € 631,73
> € 647,53
> € 647,53
> € 652,52
> € 664,66
> € 681,02
> € 699,48
> € 710,68

Huurverhoging niet-geliberaliseerde woningen

Huurverhoging niet-geliberaliseerde woningen Ook per 1 juli 2017 wordt een wettelijke inkomensafhankelijke huurverhoging doorgevoerd voor huurwoningen. Er gelden hogere percentages voor de maximale huurverhoging voor hogere inkomens en middeninkomens. Vanaf 1 juli 2017 zijn de percentages voor de maximale huurverhoging weer hoger dan de inflatie (0,3% in 2016).


De huurverhoging per 1 juli 2017 is:
2,8% voor huishoudens met een inkomen tot € 40.349. Dit is inflatie + 2,5%.
4,3% voor huishoudens met een inkomen boven € 40.349. Dit is inflatie + 4%.

Het inkomen betreft het gezamenlijk inkomen in het jaar 2015 van alle personen die op dit moment op uw adres staan ingeschreven. Bij de inkomens van inwonende kinderen die op 1 januari nog geen 23 jaar waren, telt het inkomen tot aan het niveau van het wettelijk minimumloon (ongeveer € 19.500) niet mee bij het huishoudinkomen. Het gezamenlijk huishoudinkomen is vastgesteld door de Belastingdienst. De Belastingdienst geeft aan de eigenaar van de huurwoning door in welke inkomenscategorie u als huurder valt. Nieuw dit jaar is dat de extra inkomensafhankelijke huurverhoging van 4,3% niet geldt voor huishoudens waarvan één of meer leden de AOW-gerechtigde leeftijd hebben bereikt. Ook voor huishoudens van vier of meer personen geldt de extra inkomensafhankelijke huurverhoging niet. 

Klopt de hoogte van uw inkomen niet?
De wettelijke basis huurverhoging is 2,8%. Deze huurverhoging geldt ongeacht de hoogte van uw inkomen. Het heeft geen zin om hiertegen bezwaar te maken op grond van uw inkomen.

Vindt u dat uw huurverhoging van 4,3% onterecht is, omdat het huishoudinkomen in 2015 volgens u niet hoger is dan de inkomensgrens € 40.349*? Dan kunt u vóór 1 juli 2017 bezwaar maken tegen dit voorstel bij Van ’t Hof Rijnland. U hoeft geen inkomensgegevens over 2015 bij uw bezwaar te voegen. De eigenaar van de huurwoning vraagt namelijk een nieuwe, actuele inkomensverklaring op bij de Belastingdienst. Als uit deze nieuwe verklaring blijkt dat uw huishoudinkomen in 2015 inderdaad lager is, dan past Van ’t Hof Rijnland uw voorstel aan tot het niveau dat past bij de juiste inkomensgrens.

U kunt ook bezwaar maken als uw huishoudinkomen in 2015 wel boven € 40.349* lag, maar in 2016 was gezakt tot de inkomensgrens die in het huurverhogingsvoorstel is gebruikt. In dat geval moet u zelf aantonen dat het huishoudinkomen in 2016 lager was dan de inkomensgrens die in het huurverhogingsvoorstel is gebruikt (€ 40.349). U moet dan tezamen met uw bezwaarschrift aan Van ’t Hof Rijnland inkomensverklaringen (IB60-formulieren) over 2016 van alle leden van het huishouden voegen. Die kunt u opvragen bij de Belastingdienst. Ook moet u een uittreksel van het bevolkingsregister (GBA) meesturen voor uw hele huishouden.

* De bedragen van de inkomensgrenzen worden jaarlijks per 1 januari aangepast.

Betaling van de nieuwe huur
Als u Van ’t Hof Rijnland heeft gemachtigd om de maandelijkse huur automatisch van uw rekening af te schrijven, dan hoeft u niets te doen. Per 1 juli wordt dan het nieuwe bedrag automatisch geïncasseerd. Als u een periodieke overschrijving via uw bank geregeld heeft of als een instantie (bijvoorbeeld uw werkgever) de huur overmaakt, wilt u er dan voor zorgen dat per 1 juli het juiste bedrag wordt overgemaakt?

Maximaal netto huurprijs voor niet-geliberaliseerde woningen
Voor elke niet-geliberaliseerde huurwoning in Nederland geldt een wettelijk vastgestelde maximale
huurprijs. Deze wordt bepaald door kenmerken van de woning, zoals grootte, aantal kamers, de WOZ-waarde en de kwaliteit van de voorzieningen. De maandelijkse huur voor een niet-geliberaliseerde huurwoning mag niet boven de maximaal netto huurprijs uitkomen. Het Woningwaarderingsstelsel (WWS) drukt de kenmerken van een woning uit in punten en geeft aan wat de maximale netto huurprijs van de woning is.

Op 1 oktober 2015 is het Woningwaarderingsstelsel (WWS) ingrijpend gewijzigd. Diverse rubrieken zijn vervallen en de WOZ-waarde van uw woning bepaalt nu in grote(re) mate de hoogte van het aantal kwaliteitspunten. Ook is de tabel met maximale huurprijzen per kwaliteitspunt gewijzigd. Als gevolg hiervan kunt u het aantal punten dat uw woning thans heeft, niet meer vergelijken met het aantal punten in 2015. In grote lijnen kan vermeld worden dat het aantal punten is toegenomen, maar dat de maximale prijs per punt gedaald is.

Huurverhoging geliberaliseerde woningen

Ook voor geliberaliseerde huurovereenkomsten zal Van ’t Hof Rijnland de huurverhogingsbrief voor 1 mei versturen naar haar huurders. Van ’t Hof Rijnland is niet verplicht voor geliberaliseerde huurovereenkomsten en parkeerplaatsen een huurprijsaanpassing te verzenden. Wij vinden het echter wel belangrijk u goed te informeren over de wijziging in de huurverplichting per 1 juli 2017.

Als u Van ’t Hof Rijnland niet heeft gemachtigd de huur automatisch te incasseren, dan is tevens de mogelijkheid daar uw bankzaken tijdig te regelen.

Bezwaar maken

Niet geliberaliseerde huurovereenkomsten
Wilt u bezwaar maken tegen de huurverhoging van een niet-geliberaliseerde huurovereenkomst?
U kunt uw bezwaar bij ons kenbaar maken via het bezwaarschrift dat u op de site van de huurcommissie (www.huurcommissie.nl). Denkt u er wel aan om de gevraagde bijlagen mee te sturen? Uw bezwaarschrift wordt door ons zo spoedig mogelijk behandeld. Komen we er samen niet uit, dan leggen wij uw bezwaarschrift voor aan de Huurcommissie. Hier zijn wel legeskosten aan verbonden.

Indien u van mening bent dat er sprake is van onderhoudsgebreken, dan is dat geen rechtsgeldige grond om een bezwaar tegen de huurverhoging in te dienen.

Geliberaliseerde huurovereenkomsten
Als u het niet eens bent met de huurverhoging van een geliberaliseerde huurovereenkomst, dan kunt u uw bezwaar ook schriftelijk bij ons kenbaar maken. Komen we er in dat geval samen niet uit, dan is de Huurcommissie niet bevoegd om dit bezwaar in behandeling te nemen. U dient uw bezwaar in dat geval voor te leggen aan de Kantonrechter.

Voor vragen omtrent bezwaar maken kunt u bellen naar het Juridisch Loket op het telefoonnummer 0900-8020.

Handige adressen en telefoonnummers

Belastingdienst
Informatie over huurtoeslag vindt u op www.toeslagen.nl.
U kunt ook de Belastingtelefoon bellen met uw vragen over huurtoeslag.
Telefoonnummer 0800 0543. Dit nummer is gratis.

Rijksoverheid
Op de website van de rijksoverheid www.rijksoverheid.nl vindt u meer informatie over bijvoorbeeld
huurbescherming, Huurcommissie, servicekosten en het Woningwaarderingsstelsel.

Huurcommissie
U vindt meer informatie op: www.huurcommissie.nl
Telefoonnummer: 0800 488 72 43. Dit nummer is gratis.

Van ’t Hof Rijnland Vastgoedmanagement
Telefoonnummer : 079-3296666
Postbus 612
2700 AP ZOETERMEER

Vraag en antwoord woningzoekenden
Hoe werkt het verhuurproces?

Zie hiervoor ons ‘Huren in zes stappen

Wat is de maximale huurprijs waarvoor ik in aanmerking kom?

Van ’t Hof Rijnland hanteert een inkomensnorm van 3,5 tot 4,5 maal de kale huurprijs. Het is dus handig om eerst uw maximale huur te berekenen om te weten voor welke woningen u in aanmerking komt. Dit kan gemakkelijk via de huurkostencalculator.

Het jaarinkomen gedeeld door 48 is uw maximale huur. Dit getal is een richtlijn. Er zijn eigenaren die een andere inkomenseis hanteren.

Als u samen met uw partner een aantoonbare duurzame huishouding vormt kunt u samen gaan huren. In dit geval kunt u beide inkomens invoeren in de huurkostencalculator. Houd er rekening mee dat bij twee inkomens het laagste inkomen voor de helft meetelt.

Noot: Wij verhuren geen reguliere woningen aan studenten (voor studentenwoningen ga naar studentenwoningen), woningdelers of met garantstelling van derden.

Als u in loondienst bent, dan moet uw werkgeversverklaring aan de volgende eisen voldoen »

- De werkgeversverklaring is door uw werkgever ingevuld (ook NAW gegevens vult u niet alvast zelf in).

- Het bruto salaris moet gebaseerd zijn op vaste uren die in de arbeidsovereenkomst zijn vastgelegd.

- Indien u niet in vaste dienst bent, moet de arbeidsduur voor minimaal 6 maanden gegarandeerd zijn en moet de intentieverklaring tot continuering bij gelijkblijvend functioneren ondertekend zijn.

Er wordt uitgegaan van het bruto jaarinkomen plus vakantiegeld en een eventuele 13e maand. Niet meegerekend worden bonussen en andere variabele toeslagen, een uitzondering hierop is onregelmatigheidstoeslag die in de salarisgrondslag is vastgelegd.

Als u zelfstandig ondernemer bent»

Om te kunnen huren bent u reeds minimaal 1 jaar zelfstandig ondernemer en kunt u een door de accountant getekende jaarrekening overleggen.

De netto jaarwinst voor belasting kunt u als jaarinkomen invullen bij de huurkostencalculator.

Standaard wordt alleen aan u verhuurd onder voorwaarde van een waarborgsom (of bankgarantie), minimaal ter hoogte van 3 maanden huur inclusief servicekosten.

Als u gepensioneerd bent»

Voor uw jaarinkomen telt u uw AOW en pensioen(en) bij elkaar op. Het pensioen van uw partner telt u voor de helft mee, dit totaalbedrag voert u in bij de huurkostencalculator.

Voor u als gepensioneerde geldt de lagere inkomensnorm (3,5 maal kale huur).

Extra Inkomsten of vaste lasten »

- Eigen vermogen: hiervan mag 10% bij het jaarinkomen worden opgeteld.

- Alimentatie: partner alimentatie kan bij het inkomen worden opgeteld. Kinderalimentatie mag niet worden gerekend als inkomsten.

- Schulden of leningen worden in mindering gebracht op uw inkomen.

- Partneralimentatie welke u moet betalen wordt in mindering gebracht van uw inkomen.

Is er een minimale huur waarvoor ik in aanmerking kom?

Van ’t Hof Rijnland hanteert geen minimale huur. Wel is er vaak een huisvestingsvergunning nodig voor woningen met een huurprijs onder de € 710,68. Het kan zijn dat een gemeente een maximum inkomen hanteert voor deze woningen. Dit is per gemeente verschillend. Hiervoor verwijzen we u dan ook naar de desbetreffende gemeente.

Kan ik in aanmerking komen voor huurtoeslag?

In principe niet. Wij hanteren een inkomenseis die hoger is dan de ondergrens van huurtoeslag. Voor huurtoeslag geldt een huurprijsgrens van € 710,68.

Mag ik huren met garantstelling van mijn ouders?

Nee, Van ’t Hof Rijnland verhuurt geen reguliere woningen aan studenten (voor studentenwoningen ga naar studentenwoningen), woningdelers of met garantstelling van derden.

Ik ben net begonnen als zelfstandige, kan ik huren?

Om te kunnen huren dient u reeds minimaal 1 jaar zelfstandig ondernemer te zijn en moet u een door een accountant getekende jaarrekening overleggen.

Waarom is deze inkomensnorm?

Van ’t Hof Rijnland wil graag zorg dragen dat huurders niet in de problemen komen door een te hoge financiële last en heeft ook een verantwoording af te leggen naar de eigenaar van de woning.

Mag ik huren met een BKR notering?

Nee, dit is niet mogelijk. Wij maken u er attent op dat wij de aangeleverde stukken op echtheid controleren. Hierbij wordt ook gekeken naar uw kredietwaardigheid, zoals betalingsgedrag in het verleden. Bij eventuele fraude wordt aangifte gedaan bij de politie en kunt u ook in de toekomst niet meer bij ons huren. Uw gecontroleerde dossier wordt ter definitieve goedkeuring voorgelegd aan het afdelingshoofd. In sommige gevallen kan dit ook nog worden voorgelegd aan de eigenaar van de woning. Uiteraard wordt de wet op de privacy hierbij in acht genomen.

Kan ik urgentie krijgen?

Van ’t Hof Rijnland werkt niet met wachtlijsten. Urgentie is hierdoor ook niet mogelijk. Dit houdt in dat u zelf de website in de gaten moet houden voor het actuele aanbod van de woningen. Wel bieden wij u kosteloos de mogelijkheid om uw woonwensen op te slaan in uw eigen ‘Woonwens’. Zo krijgt u automatisch een e-mail wanneer een vrij gekomen woning, die aan de door u opgegeven criteria voldoet, door ons op internet wordt geplaatst. U kunt de woning dan op onze site bekijken. Wilt u deze woning bezichtigen bel dan naar kantoor om hiervoor een afspraak in te plannen. Bij interesse van meerdere kandidaten tegelijk wordt de volgorde waarop de afspraken worden gemaakt aangehouden om de volgorde van de kandidaten te bepalen.

Op onze website wordt de actuele status van een woning weergegeven. Het is mogelijk te reageren op een woning met de status ‘Onder Optie’, maar u wordt dan op de reservelijst gezet. Pas als de optie of verhuring wordt geannuleerd wordt er contact met u opgenomen. Een woning die ‘verhuurd onder voorbehoud’ is kunt u niet op reageren. Wij gaan ervan uit dat deze verhuurd wordt.

Hoe blijf ik op de hoogte van jullie aanbod?

De snelste methode is het aanmaken van een woonwens op onze website. Als u dit gedaan heeft ontvangt u van ons een automatische e-mail zodra er nieuw aanbod is dat aan uw zoekprofiel voldoet. Ziet u iets dat u interesse heeft gewekt, dan is het verstandig om contact met ons op te nemen.

Wat is de snelste manier van reageren?

U kunt reageren via de e-mail, via de website of telefonisch. Bij interesse van meerdere kandidaten tegelijk wordt de volgorde waarop de afspraken worden gemaakt aangehouden om de volgorde van de kandidaten te bepalen. Hiervoor is het wel van belang dat onze verhuurconsulent samen met u de afspraak bevestigd heeft. Dit gaat meestal het snelst via de telefoon. We vragen u wel om eerst uw woonwens kenbaar te maken via de website.

Kan ik op een wachtlijst geplaatst worden?

Van ’t Hof Rijnland werkt niet met wachtlijsten. Dit houdt in dat u zelf de website in de gaten moet houden voor het actuele aanbod van de woningen. Wel bieden wij u kosteloos de mogelijkheid om uw woonwensen op te slaan in uw eigen ‘Woonwens’. Zo krijgt u automatisch een e-mail wanneer een vrij gekomen woning, die aan de door u opgegeven criteria voldoet, door ons op internet wordt geplaatst. U kunt de woning dan op onze site bekijken.

Hoe kan ik een woning bezichtigen?

Na het maken van een afspraak ontvangt u hiervan per e-mail een bevestiging. Tijdens de bezichtiging krijgt u alle kans om de woning te bekijken en eventuele vragen te stellen. Tenzij anders wordt vermeld is de woning verhuurklaar en wordt dus verhuurd zoals hij bij de bezichtiging is. Dit is over het algemeen met wanden die behangklaar zijn en zonder vloer/stoffering.

Bij interesse van meerdere kandidaten voor dezelfde woning kan het voorkomen dat er met meerdere kandidaten tegelijk wordt bezichtigd. Bij het maken van de afspraak wordt u duidelijk verteld hoeveelste kandidaat u bent.

Voor de bezichtiging staat maximaal een half uur ingepland.

Na de bezichtiging kunt u bij de verhuurmedewerker op locatie direct aangeven of u deze woning zou willen huren en anders uiterlijk de volgende werkdag per e-mail of telefoon aangeven of u interesse heeft. Hebben wij de volgende werkdag niets van u vernomen gaan wij ervan uit dat u geen interesse in de woning heeft en zullen wij de woning aanbieden aan de volgende kandidaat.

Het komt steeds vaker voor dat woningen aansluitend worden verhuurd. Dit betekend dat u zelf een afspraak kunt maken met de huidige bewoner om de woning te bezichtigen. Voordat wij u de contactgegevens van de bewoner geven vragen wij u eerst om een kopie paspoort en kopieën van uw laatste drie salarisstroken naar ons te mailen, zodat wij weten wie wij naar de bewoner sturen en kunnen beoordelen of u de inkomensnorm behaalt.

Kan ik reageren op een woning die ‘onder optie’ of ‘verhuurd onder voorbehoud’ staat?

Op onze website wordt de actuele status van een woning weergegeven. Het is mogelijk te reageren op een woning met de status ‘Onder Optie’, maar u wordt dan op de reservelijst gezet. Pas als de optie of verhuring wordt geannuleerd wordt er contact met u opgenomen. Op een woning die ‘verhuurd onder voorbehoud’ is kunt u niet op reageren. Wij gaan er van uit dat deze verhuurd wordt.

Hoeveel mensen komen er tegelijk naar een bezichtiging?

Bij interesse van meerdere kandidaten voor dezelfde woning kan het voorkomen dat er met meerdere kandidaten tegelijk bezichtigd wordt. Er zijn eigenaren waarbij hiervan afgeweken wordt, hier gaan we dan niet met meerdere kandidaten tegelijk kijken. Wij hanteren een maximum van vijf kandidaten tegelijkertijd. Bij het maken van de afspraak wordt u duidelijk verteld hoeveelste kandidaat u bent.

Wat moet ik doen als ik een woning wil gaan huren na bezichtiging?

U heeft aangegeven dat u de woning wil gaan huren. De status van de woning wordt nu voor u ‘Onder optie’. U ontvangt van ons een bevestiging met het verzoek binnen een week uw dossier volledig te maken. Aan de hand van uw profiel op de website wordt toegelicht welke documenten wij van u nodig hebben. U kunt dan direct de benodigde documenten via uw profiel uploaden.

Om dit gedeelte van het proces sneller te laten lopen is het handig om uw documenten vooraf te verzamelen. Deze documenten zijn drie maanden bruikbaar.

Wij maken u er op attent dat wij de aangeleverde stukken op echtheid controleren. Hierbij wordt ook gekeken naar uw kredietwaardigheid, zoals betalingsgedrag in het verleden. Een negatieve kredietcheck leidt tot een afwijzing. Bij eventuele fraude wordt aangifte gedaan bij de politie en kunt u ook in de toekomst niet meer bij ons huren. Uw gecontroleerde dossier wordt ter definitieve goedkeuring voorgelegd aan het afdelingshoofd. In sommige gevallen kan dit ook nog worden voorgelegd aan de eigenaar van de woning. Uiteraard wordt de wet op de privacy hierbij in acht genomen.

Zijn er nog andere huurvoorwaarden waar ik rekening mee moet houden?

Werkgeversverklaring Op het aanvraagformulier wordt om een werkgeversverklaring gevraagd. Deze verklaring dient van recente datum te zijn en te worden ondertekend door de werkgever. Bij tijdelijke dienstverbanden zonder intentieverklaring zijn wij genoodzaakt een bankgarantie of waarborgsom ter waarde van 3 maanden huur, inclusief eventuele servicekosten, van u te vragen. De werkgeversverklaring geeft ons inzicht in het soort dienstverband en uiteraard in uw jaarinkomen. Naast de werkgeversverklaring dient u drie recente opeenvolgende loonstroken bij te voegen en de meest recente jaaropgaaf dient eveneens aangeleverd te worden.

Indien u zelfstandig ondernemer bent dient u een recente, door een accountant of administratiekantoor opgemaakte balans met daarnaast een verlies-en winstrekening te overleggen. Ook zelfstandig ondernemers dienen een bankgarantie of waarborgsom ter waarde van 3 maanden huur, inclusief eventuele servicekosten, af te geven.

Legitimatie Naast inkomensgegevens dient u ook een kopie legitimatiebewijs toe te voegen bij het aanvraagformulier. Dit legitimatiebewijs dient geldig te zijn. Een rijbewijs is niet voldoende.

Gegevens huidige woonsituatie Om uw huidige woonsituatie in kaart te brengen, dient u hier ook gegevens over aan te leveren. Afhankelijk van uw woonsituatie ontvangen wij graag de volgende gegevens:

  • Indien u een woning huurt: een door uw verhuurder ingevulde verhuurdersverklaring
  • Indien u over een koopwoning beschikt: een hypotheekhoudersverklaring van de hypotheekverstrekker
  • Wij vragen altijd een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie

Huurperiode De eventueel te sluiten huurovereenkomst geldt voor minimaal 12 maanden.

REDENEN VOOR HET NIET IN BEHANDELING NEMEN VAN EEN INSCHRIJFFORMULIER

Helaas komt niet iedereen in aanmerking voor een huurwoning van Van ’t Hof Rijnland. Om u als aspirant huurder tegemoet te komen, hebben wij de meest voorkomende redenen tot het niet in behandeling nemen van een inschrijfformulier op een rijtje gezet.

De meest voorkomende redenen van verplichte afwijzing zijn de volgende:

  • Aspirant-huurders die de eerder genoemde inkomensnorm niet zelfstandig halen, kunnen wij niet als huurders verwelkomen. Voor deze inkomensnorm mogen wij een partnerinkomen voor 50% meetellen in onze berekening.
  • Studenten die zelfstandig niet aan de inkomensnorm voldoen, kunnen we geen woonruimte aanbieden. Omdat de inkomsten van studenten vaak niet bestaan uit alleen een dienstverband gelden daarvoor de volgende aanvullende inkomensvoorwaarden: Studiefinanciering mogen wij niet zien als inkomsten. Een (ouderlijke) bijdrage in het levensonderhoud mogen wij niet zien als inkomsten.
  • Wij verhuren niet aan personen die anders dan vanuit een liefdesrelatie of met een familiaire band willen gaan samenwonen.
  • Het is niet mogelijk om een woning te huren c.q. betrekken met meer dan twee volwassenen. Dit is iets dat door onze eigenaren als onbespreekbaar wordt gezien. Dit betekent dus ook dat woningdelen niet mogelijk is.
  • Op basis van alleen eigen vermogen kunnen wij geen huurovereenkomst aangaan. Wel mogen wij 10% van het eigen vermogen bij uw jaarinkomen optellen, maar de rest van de inkomensnorm moet behaald worden vanuit een dienstverband, een (pensioen)uitkering of een eigen onderneming.
  • Zelfstandig ondernemers dienen een recente winst-en verliesrekening, opgesteld door een accountant of administratiekantoor, te kunnen overhandigen aan ons. Een concept versie is hierbij helaas niet voldoende.
Ik werk via een uitzendbureau, kan ik in aanmerking komen voor een huurwoning?

Nee, een uitzendbureau geeft u geen zekerheid tot inkomen. Dit is niet voldoende om een huurcontract aan te gaan.

Kan er nog van deze voorwaarden afgeweken worden?

Nee, wij kunnen niet van deze voorwaarden afwijken. Dit zijn afspraken die wij met de eigenaren hebben gemaakt.

We staan met zijn tweeën op het huurcontract, maar één van ons wil verhuizen. Hoe werkt dit?

Bij verandering van de contractsamenstelling zijn wij genoodzaakt opnieuw uw inkomen te beoordelen. Voldoet diegene die alleen in de woning wil blijven, dan maken we een nieuw huurcontract op. Hieraan zijn wel contractkosten verbonden.

Kan mijn nieuwe partner op het huurcontract worden bijgeschreven?

Indien u gaat samenwonen en u wilt uw partner ook op het huurcontract, dan kan dit alleen wanneer u al langer dan twee jaar een duurzaam huishouden deelt.

Moet ik inschrijfkosten of contractkosten betalen?

Van ’t Hof Rijnland rekent geen inschrijf- of contractkosten. Voor sommige woningen en in sommige gevallen geldt wel een waarborgsom of een bankgarantie.

Wat kan ik bij de oplevering verwachten?

In overleg met u is een afspraak gemaakt voor de oplevering van de woning aan u. Is er met u een waarborgsom of bankgarantie overeengekomen dan dient deze bij ons binnen te zijn voor de oplevering.

Samen met een technisch opzichter loopt u door de woning en zal bij het ontdekken van eventuele mankementen een opdracht worden uitgezet om dit te repareren. De oplevering wordt volledig digitaal geregistreerd en ondertekend. U ontvangt dit rapport nog dezelfde dag per mail.

Bent u met de vorige huurder overeengekomen dat u roerende zaken zoals een laminaatvloer, gordijnen en/of lampen overneemt, zal hiervoor een overdrachtsrapport worden ondertekend door de oud-huurder, u als nieuwe huurder en de opzichter.

Wordt de woning aansluitend verhuurd (u heeft bezichtigd bij de oud-huurder) dan kan de eindinspectie van de oud-huurder tegelijk gepland zijn met de oplevering aan u.

Na de oplevering kunt u direct aan de slag met klussen, verhuizen en inrichten en wensen wij u veel woonplezier.

Hoe werkt overname?

In sommige gevallen kunt u samen met de oud huurder overeenkomen dat er bepaalde zaken (zoals een bijvoorbeeld een laminaatvloer) achterblijven in de woning. In deze gevallen moet u hier beide voor tekenen. Dit is een overeenkomst tussen u en de oud huurder en daarmee niet met ons. Dit houdt dan ook in dat u verantwoordelijk bent voor het uiteindelijk verwijderen en eventueel herstellen van de woning.

Hoe moet ik de huur opzeggen?

Een huuropzegging moet altijd schriftelijk. U kunt hiervoor het formulier gebruiken van onze website. De schriftelijke huuropzegging dient de huuropzegging aan de volgende voorwaarden te voldoen:

  • De minimale huurtermijn is verstreken
  • Er wordt een volle kalendermaand opzegtermijn in acht genomen
  • Er wordt opgezegd met ingang van de 1e van de maand
  • De huuropzegging is voorzien van handtekening(en) van de contractanten, curator of bewindvoerder   bij faillissement/ schuldsanering of executeur-testamentair bij overlijden van de huurder.
In welke staat moet ik de woning weer opleveren?

Verlichting; Alle verlichting moet u verwijderen en de bedrading moet voorzien zijn van een kroonsteentje en centraaldoosdeksel.

Vlak en vol dichtzetten van gaten in de muren; Alle gaten in de muren en plafonds moeten vol en glad dicht gezet zijn. Beschadigd of ruw behang moet verwijderd worden, onbeschadigd glad behang mag achter blijven.

Wandcontactdozen en schakelaars; De wandcontactdozen en schakelaars moeten schoon en in goede staat achtergelaten worden. Is het schakelmateriaal beschadigd of defect dan moeten deze conform standaard aanwezig schakelmateriaal vervangen worden.

Verwijderen van spijkers,schroeven en pluggen; Alle spijkers, schroeven en pluggen moeten uit de wanden verwijderd zijn.

Deuren; Bij de oplevering van de woning moeten kleine beschadigingen aan deuren onzichtbaar zijn hersteld en vervolgens vlak en schilderklaar te worden opgeleverd. Deuren met grotere beschadigingen moeten vervangen zijn door nieuwe deuren van vergelijkbare grootte en kwaliteit. Alle bestickering + lijmresten moeten worden verwijderd.

Sanitair; Al het sanitair moet kalkvrij en schoon zijn.

Keuken; De keuken dient schoon, vetvrij en leeg te zijn.

Voor uitgebreidere informatie verwijzen wij u naar ons formulier huur opzeggen

Wat mag ik zelf aanpassen aan een woning?

Dit verschilt per eigenaar. Voor bouwkundige wijzigingen heeft u altijd schriftelijke toestemming nodig. Houdt u er rekening mee dat de woning altijd in originele staat moet worden teruggebracht.

Welk onderhoud is voor mij en welk onderhoud voor de verhuurder?

In principe is klein onderhoud voor de huurder en groot onderhoud voor de verhuurder. Voor een uitgebreid overzicht verwijzen wij u naar onze onderhoudskaart.

Wat zit er in de servicekosten?

Dit is per complex verschillend. Op het moment dat u bij ons gaat huren, ontvangt u een huurcontract. Hierin staat duidelijk omschreven wat er in de servicekosten is verwerkt. Onderdelen die vaak in de servicekosten zijn verwerkt zijn (hieraan kunnen geen rechten ontleend worden, voor uw woning staat het in uw huurcontract omschreven);

  • Verlichting gezamenlijke ruimtes van een complex
  • Schoonmaakkosten gezamenlijke ruimtes
  • Onderhoud gezamenlijke ruimtes
  • Bij blokverwarming voorschot stookkosten
Onderhoud woning
Hoe kan ik een reparatieverzoek indienen?

Indien u een reparatieverzoek heeft kunt u deze doorgeven via ons Internetportaal of via ons Reparatieverzoek formulier. U kunt in de groene menubalk hierop klikken. Tijdens kantooruren kunt u tevens bellen met onze bouwkundige dienst op telefoonnummer:
Tijdens kantooruren: 088 - 12 66 666
Buiten kantooruren: 079 - 329 66 88 (voor spoedreparaties)

of via e-mailadres bouwkundigedienst@hof-rijnland.nl.

Wie onderhoudt het behang en schilderwerk?

De Huurder:
Het witten van binnenmuren en plafonds en het schilderen van binnenhoutwerk en zonodig het behangen van de binnenmuren evenals de voorbereidende werkzaamheden, zoals het plamuren, schuren en opvullen van gaatjes, butsen en geringe (krimp)scheuren.

De Verhuurder:
Buitenschilderwerk

Wie onderhoudt het binnenshuis?

De Huurder:
Het vastzetten en vastschroeven van loszittende onderdelen van de woonruimte, zoals loszittende trapleuningen, deurknoppen en drempels, elektrische schakelaars, wandcontactdozen en deurbellen.
Reparatie en vervangen van:
- kraanleertjes en andere eenvoudige te vervangen onderdelen van kranen;
- deurknoppen en sloten, hang- en sluitwerk van de deuren en ramen;
- vloer-, plafond- en raamroosters;
- sleutels van binnen- en buitensloten;
- garnituur voor de wc zoals de wc-houder en de wc-bril;
- het vervangen van batterijen van rookmelders en cv-thermostaat.

De Verhuurder:
Vervanging bij slijtage

Wie onderhoudt de elektra?

De Huurder:
Reparatie en vervangen van elektrische schakelaars, wandcontactdozen, deurbellen, kabeltelefoon en computeraansluiting en vergelijkbare onderdelen van datanetwerken.
- het creëren van extra elektragroepen bij aanschaf van inbouwapparatuur;
- het vervangen van lampen en starters.

De Verhuurder:
Vervanging van bedrading, groepenkast e.d.

Wie onderhoudt het hang- en sluitwerk?

De Huurder:
Het gangbaar houden en regelmatig controleren van de beweegbaarheid van beweegbare onderdelen zoals scharnieren en sloten van deuren, luiken en ramen, ventilatieroosters en deze zonodig oliën en smeren.
- het treffen en onderhouden van tochtwerende voorzieningen van het gehuurde.

De Verhuurder:
Vervanging bij slijtage.

Wie onderhoudt de installaties?

De Huurder:
Het onderhouden en vervangen van onderdelen van binnen het gehuurde gelegen en daarvan deel uitmakende technische installaties zoals:
- het ontluchten en bijvullen van het water van de verwarmingsinstallatie (indien individueel);
- het opnieuw opstarten van de verwarmings in stallatie na uitval;
- het vervangen van fi lters van de (mechanische) ventilatie en het schoonhouden van de roosters;
- storingen aan warmtewisselaars melden aan energiebedrijf indien de warmtewisselaar van het energiebedrijf wordt gehuurd;
- het treffen van voorzieningen ter voorkoming van bevriezing.

De verhuurder:
Reparatie, controle en vervanging

Wie onderhoudt buitenshuis?

De Huurder:
Het vervangen en vernieuwen van bestanddelen en onderdelen welke zich buiten het woonruimtegedeelte bevinden, die gemakkelijk zijn te vervangen zoals:
- zelf aangebrachte buitenkranen;
- onderdelen van de brievenbus;
- onderdelen van de buitenlamp;
- onderdelen van de carport;
- onderdelen van de vlaggenstokhouder.

De verhuurder:
Reparatie aan kozijnen en gevels

Wie onderhoudt de tuinen?

De Huurder:
Het onderhoud aan tuinen, erven, opritten en erfaf scheidingen, zodanig dat deze onroerende aanhorig heden een verzorgde indruk maken, zoals:
- de aanleg van de tuin en/of erf bij eerste bewoning van een woonruimte en de tot het woonruimte - gedeelte van het gehuurde behorende tuin en/of erf;
- het egaliseren van de tuin en het opbrengen van teelaarde;
- het regelmatig maaien van het gras;
- het regelmatig verwijderen van onkruid in de tuin en tussen tegels van opritten, toegangspaden en terrassen;
- het vervangen van gebroken tegels;
- het regelmatig snoeien van heggen, hagen en opschietende bomen;
- het vervangen van beplanting die is doodgegaan;
- het vervangen van kapotte planken of segmenten van houten erfafscheidingen;
- het rechtzetten en recht houden van houten erfafscheidingen;
- indien de erfafscheidingen zijn geverfd of gebeitst erfafscheidingen regelmatig verven of beitsen.

De Verhuurder:
Aanleg, grote reparaties en vervanging.
In bijzondere gevallen leveren van zand en grond.

Wie onderhoudt de riolering?

De Huurder:
Het schoonhouden en zonodig ontstoppen van het binnenriool tot aan het aansluitpunt vanuit het woonruimtegedeelte van het gehuurde op het gemeenteriool dan wel op het hoofdriool voorzover deze riolering voor de huurder bereikbaar is. (Mogelijk is via
verhuurder hiervoor een ontstoppingscontract gesloten.)

De Verhuurder:
Grote reparaties en vervanging

Wie onderhoudt het schoonmaakwerk?

De Huurder:
Het schoonhouden van het woonruimtegedeelte van het gehuurde en van de gemeenschappelijke ruimten.
- het wassen en schoonhouden van de binnen- en buitenzijde van de ruiten (voor zover voor de huurder bereikbaar), kozijnen, deurposten, al het geverfde houtwerk en andere geverfde onderdelen;
- het zonodig vegen van schoorstenen, afvoer- en ventilatiekanalen;
- het regelmatig verwijderen van zwerfvuil.

Wie bestrijd het ongedierte?

De Huurder:
Het bestrijden van ongedierte, voor zover de aanwezigheid van dit ongedierte geen gevolg is van de bouwkundige situatie van de woonruimte, zoals vlooien, mieren, wespen, luizen, oven- en zilvervisjes.

Heeft u last van zilvervisjes dan kunt u hier een brochure met een stappenplan downloaden om van deze ongewenste beesten af te komen.

De Verhuurder:
Bestrijden van kakkerlakken, faraomieren, boktorren en houtwormen

Wie onderhoudt de hemelwaterafvoer?

De Huurder:
Het regelmatig schoonhouden van goten en regenafvoeren voorzover deze voor de huurder bereikbaar zijn.

De Verhuurder:
Grote reparaties en vervanging

Nieuws

Interview Bert van Lunteren"Van 't Hof Rijnland, een partij waar je niet omheen kunt."

82704_Bert-van-Lunteren.png

Bert van Lunteren is inmiddels een maand werkzaam als directeur bij Van ’t Hof Rijnland. Met de komst van Bert is er een focus komen te liggen op het verder ontwikkelen van diensten voor de eindgebruikers van het vastgoed.

Lees meer

Van ’t Hof Rijnland als expatadviseur

Nederland staat op de dertiende plek van populairste landen voor expats. Door de internationale organisaties, zoals bijvoorbeeld het internationale gerechtshof, Shell en Europol, is Den Haag een populaire expatstad. Ook de regio´s Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Eindhoven zijn gewild onder de werkende buitenlanders. Deze groep hecht veel waarde aan comfort & gemak en stelt daarnaast  hoge eisen aan de kwaliteit en uitrusting van hun huurwoning. Vaak hebben zij een hoger budget dan hun Nederlandse collega’s. Dit komt door de onkostenvergoeding die zij van hun werkgever ontvangen. Expats kiezen daarom bijna altijd voor huren in het luxere segment.

Lees meer