Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren en voor social media. Wil je meer weten over deze cookies, lees dan onze privacy disclaimer en de uitleg over cookies
Door hiernaast op "Akkoord" te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op "Cookie instellingen aanpassen".

1115883_netherlands-landscape-sky-clouds-70846.jpg

VvE beheer, Perry en Anouk vertellen

Bij Van ’t Hof Rijnland werken meerdere accountmanagers VvE. Perry en Anouk zijn beide accountmanagers VvE. Zij zijn ieder verantwoordelijk voor een eigen portefeuille met grotere complexen. Wat maakt hun werk interessant?

Betekent grotere complexen ook ingewikkeldere VvE constructies?
Anouk: “Sommige VvE constructies zijn net kerstbomen. Soms zijn er bijvoorbeeld drie afzonderlijke woontorens die een parkeergarage, commerciële ruimte of zwembad delen. De verantwoordelijkheid hierover valt dan onder een overkoepelende VvE. Dat zijn behoorlijk wat splitsingen en dat maakt het ingewikkeld. Het uitzoeken van een storing is dan bijvoorbeeld lastig. Wordt het onderdeel waarover de storing gaat gedeeld of valt het onder één VvE? Dus ja, wij hebben best wat complexe VvE’s in portefeuille.”

Perry: “In mijn portefeuille heb ik ook dergelijke VvE’s, een voorbeeld hiervan is een complex met 250 appartementen en commerciële ruimten welke bestaat uit een hoofd-VvE en zeven onderverenigingen. In het verleden heeft een notaris ervoor gekozen om het op die manier te splitsen. De schoonmaak valt bijvoorbeeld onder de hoofdvereniging. Die kosten worden onderverdeeld over de zeven onderverenigingen. Voor nieuwe bewoners is dit behoorlijk lastig te begrijpen.”

Anouk: “En daar zijn wij dan voor! Een complexe zaak goed uitleggen en ook goed regelen. Bewoners kunnen op ons vertrouwen.”

Nemen jullie het werk van deze nieuwe bewoners uit handen, of leggen jullie hen uit hoe de constructies in elkaar steken?
Perry: “Ik leg graag aan nieuwe bewoners uit hoe deze constructies in elkaar steken. Meestal hebben de bewoners na een minuut al genoeg gehoord en laten ze het graag door ons doen. Soms zitten er zeer betrokken leden tussen die het interessant vinden om alles over hun VvE te leren. Deze mensen komen ook vaak in het bestuur van de VvE en worden dan onze sparringpartners.”

Anouk: “Ons hele idee is samenwerken met besturen en commissies. Wij beheren complexen voor een groot deel vanuit kantoor, maar als je daar woont, beleef je het anders. Wij hebben dat contact en die sparringpartner op locatie nodig. We zoeken juist naar de oren en ogen van een complex.”

Perry: “Uiteindelijk, door te overleggen en samen te werken, krijgen we zaken voor elkaar. Ons werk is echt mensenwerk. Soms zijn we zelfs mediator. We kijken echt naar hoe we welke persoon het beste kunnen benaderen.”

Anouk: “De splitsingsaktes en statuten zijn erg hard en zakelijk. Wat er op papier staat botst wel eens met hoe het in de praktijk werkt. Alles wat in de splitsingsaktes en statuten staat, is van essentieel belang en wordt gezien als heilig. Wij moeten soms toch een tussenweg vinden, we willen daarbij het complex in optimale staat houden en tevens een duurzame relatie opbouwen met de bewoners.”

Wat komt bij jullie terecht aan taken?
Anouk: “Wij zijn overal bij betrokken, bijvoorbeeld bij de voorbereidingen van grote technische werkzaamheden. Als er volgens een MJOP een CV-installatie vervangen moet worden, adviseert de technisch manager of en wanneer deze vervanging plaats moet vinden. Wij controleren vooral of het financieel haalbaar is. Met moeilijke splitsingen kijken wij wie er verantwoordelijk is voor de kosten. Dat is primair ons werk. Tevens zijn we bij de uitvoering betrokken. Het informeren van bewoners, kijken naar wet- en regelgeving en financiën. Dat zijn echt onze taken.”

Perry: “Dagelijkse reparatieverzoeken komen bij de servicedesk terecht en gepland onderhoud met name bij de technisch manager. Financiële zaken worden door mijn collega’s van de administratie opgepakt. Ik blijf wel altijd betrokken, ik wil op de hoogte blijven van wat er in de complexen gebeurt.”

Het werken als VvE beheerder staat niet persé bekend als sexy. Hoe zien jullie dit?
Anouk: “Toen ik afstudeerde, deed ik een onderzoek naar VvE’s. Ik dacht toen dat ik nooit in VvE beheer zou willen gaan werken, toch ben ik er in gerold. Geen dag is hetzelfde als VvE beheerder. Ik heb met allerlei soorten mensen te maken, zoals: aannemers, eigenaren, schoonmakers en beleggers. Wij kunnen heel enthousiast praten over VvE’s en splitsingen, maar iemand die er niets mee te maken heeft, kent vaak ook niet de complexiteit van een VvE. En dat is waar mijn expertise nodig is. Ik beoefen echt een vak, dat zeer divers en dynamisch is.”

Perry: “Het is geen snelle wereld, de particuliere eigenaar heeft flitsende ideeën en ziet dit graag de volgende maand al gerealiseerd. Maar wij moeten eerst uitzoeken of het wel technisch haalbaar is, volgens de splitsingsakte mogelijk is en tevens de kosten gaan berekenen. Je krijgt dan niet alleen te maken met bestuurstechnische zaken, maar ook met de technische- en financiële aspecten en vaak ook nog met de wet- en regelgeving.  Op basis hiervan moeten wij bedenken hoe we alles rond gaan krijgen. Als ons plan dan klaar is, moet het worden voorgelegd aan alle eigenaren. Je krijgt dus niet alleen met vele facetten te maken, maar hierbij is goede en tijdige communicatie met alle betrokkenen ook van essentieel belang. Het is dus nooit morgen geregeld. Daar moet je je bij neerleggen. En als je dat kunt, dan zul je zien dat VvE beheer wel degelijk interessant en afwisselend is!”

 

82966_20181030-Interview-Anouk-en-Perry.jpg

Actueel nieuws

CBRE GI verduurzaamt woningcomplexen

82980_20181019-Nieuw-Beheer-Stadshart-1.png

Meer dan 70 procent van de bewoners van twee Haagse appartementencomplexen van vastgoedvermogensbeheerder CBRE Global Investors in Den Haag heeft ingestemd met een verduurzamingsplan.

Lees meer

Doorgroeimogelijkheden bij VHREen interview met Judith en Susanne

82978_20181106-Judith-en-Susanne.png

Judith en Susanne zijn beide werkzaam bij Van ´t Hof Rijnland op het kantoor in Utrecht. Judith als junior technisch manager en Susanne in haar dubbelrol als technisch administratief medewerker en technisch opzichter. Beide dames zijn niet op deze posities begonnen. In dit interview lees je meer over de doorgroeimogelijkheden bij Van ´t Hof Rijnland Vastgoedmanagement.

Lees meer

Nieuw beheer in het Stadshart van Zoetermeer

82972_20181019-Nieuw-Beheer-Stadshart.png

Per 1 november 2018 is Van ’t Hof Rijnland namens een particuliere belegger de nieuwe beheerder van de 80 startersappartementen, gelegen boven Clooney’s, Febo, Delphi Grieks Restaurant en Spetters, in het Stadshart van Zoetermeer.

Maurice Kuijten, commercieel directeur: “Hoe leuk is het om woningen te mogen beheren, waar in Zoetermeer een schreeuwend tekort aan is: maar liefst 80 startersappartementen. Midden in het Stadshart, vlak naast ons hoofdkantoor!"  

Lees meer

Archief