Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren en voor social media. Wil je meer weten over deze cookies, lees dan onze privacy disclaimer en de uitleg over cookies
Door hiernaast op "Akkoord" te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op "Cookie instellingen aanpassen".

1115883_netherlands-landscape-sky-clouds-70846.jpg

Jaarrekening voor de VvE, een vak apart

Stéphanie Tilmans en Jill Ploeg zijn de twee financiële medewerkers jaarrekeningen VvE bij Van ’t Hof Rijnland. Dit is een onderdeel binnen de financiële administratie VvE.  Samen zorgen zij ervoor dat alle jaarrekeningen van de VvE’s worden gemaakt.

Stéphanie: “Ik werk bijna zes jaar bij Van ’t Hof Rijnland. Jill werkt hier nu bijna vijf jaar. Ik ben direct begonnen als financieel medewerker jaarrekeningen VvE. Via een bekende ben ik terecht gekomen bij Van ’t Hof Rijnland. Ik zat direct op mijn plek! Het was wel een grote uitdaging, gezien ik helemaal geen ervaring had met het maken van jaarrekeningen. Maar Van ’t Hof Rijnland heeft mij intern opgeleid. Ook heb ik veel geleerd van mijn collega’s. Wij werken in een superleuk team, dat sindsdien bijna niet is veranderd! Naast collega’s zijn Jill en ik ook vriendinnen.”

Jill: “Ik ben hier terecht gekomen via Stéphanie! Voor ik mijn huidige functie kreeg, heb ik van alles gedaan binnen de afdeling financiële administratie VvE. Nu, sinds anderhalf jaar, maak ik zelf ook jaarrekeningen. Samen met Stéphanie ben ik verantwoordelijk voor meer dan 400 jaarrekeningen. Van ’t Hof Rijnland kijkt niet altijd naar opleiding, maar ook naar motivatie en enthousiasme. Gaandeweg heb ik geleerd hoe ik een jaarrekening maak. En sinds we over zijn gegaan naar het beheersysteem Twinq, gaat het maken van de jaarrekeningen eenvoudiger en een stuk sneller!”

Kun je meer vertellen over deze overgang?
Jill: “Toen ik begon bij Van ’t Hof Rijnland ging nog niet alles digitaal. We moesten veel documenten printen en de processen gingen daardoor langzamer. In het kader van duurzaamheid en digitalisering zijn wij in 2015 overgestapt naar een ander beheersysteem. Alle informatie van VvE’s moest in dit systeem worden geplaatst.”

Stéphanie: “Mede door deze verandering hebben wij vorig jaar onze jaarplanning veel eerder dan verwacht kunnen halen. Dat is echt een mooi resultaat, waar we hard voor hebben gewerkt!”

Een jaarrekening maken, wat houdt dat in?
Stéphanie: “De jaarrekening geeft een weergave  van de financiële situatie over een bepaalde periode. De jaarrekening bestaat uit een balans- en  exploitatierekening. Wij controleren onder andere de balansrekening en of alle facturen op de juiste exploitatierekening staan geboekt . Wanneer je alle kosten van de opbrengsten aftrekt krijg je het exploitatieresultaat. In de jaarlijkse Vergadering van Eigenaars wordt een besluit genomen over de bestemming van het resultaat.”

Jill: “Ik vind het wel heel fijn dat de jaarrekeningen die wij maken zo verschillend zijn. Die afwisseling vind ik prettig. Met sommige jaarrekeningen ben ik een halve dag bezig, terwijl anderen mij wel dagen werk kosten.”

Wie controleert de jaarrekeningen?
Stéphanie: “Nadat wij een jaarrekening hebben opgesteld wordt deze gecontroleerd door de accountmanager van de VvE. Daarna controleert de kascommissie van de VvE de stukken nog eens.  Na eventuele correcties wordt de jaarrekening behandeld in de jaarlijkse Vergadering van Eigenaars. Tijdens deze vergadering wordt er een besluit genomen over de betreffende jaarrekening en het daarbij behorende resultaat. De financiële besluiten die in de vergadering zijn genomen verwerken wij in de administratie.“

Wat zou jullie volgende stap binnen Van ’t Hof Rijnland zijn?
Stéphanie: “Voorlopig blijf ik werken in mijn huidige functie. Ik zie mijzelf bijvoorbeeld geen accountmanager VvE worden, dat is voor mij te commercieel. Maar ik zou het heel leuk vinden om in de toekomst  wat nieuws te leren, op bijvoorbeeld een andere afdeling binnen Van ’t Hof Rijnland. Op mijn eigen afdeling heb ik nu het voor mij hoogst haalbare gehaald. 

Op dit moment ben ik in verwachting van mijn eerste kindje. Na mijn verlofperiode ga ik twee dagen minder werken. Van ’t Hof Rijnland is daar erg flexibel in geweest, wat ik als heel fijn heb ervaren!”

Jill: “Wanneer Stéphanie met verlof is, komt iemand haar vervangen. Het eerste halfjaar is het altijd erg druk: alle jaarrekeningen moeten af. Dan is het echt knallen. Het tweede halfjaar bestaat vooral uit het opstellen van jaarrekeningen met gebroken boekjaren en het treffen van voorbereidingen voor het volgende boekjaar. Ook hebben we dan ruimte om andere collega’s te ondersteunen. We hebben elkaar allemaal nodig om tot een goed eindproduct te komen!”

Jill en Stéphanie
Jill en Stéphanie

Actueel nieuws

CBRE GI verduurzaamt woningcomplexen

82980_20181019-Nieuw-Beheer-Stadshart-1.png

Meer dan 70 procent van de bewoners van twee Haagse appartementencomplexen van vastgoedvermogensbeheerder CBRE Global Investors in Den Haag heeft ingestemd met een verduurzamingsplan.

Lees meer

Doorgroeimogelijkheden bij VHREen interview met Judith en Susanne

82978_20181106-Judith-en-Susanne.png

Judith en Susanne zijn beide werkzaam bij Van ´t Hof Rijnland op het kantoor in Utrecht. Judith als junior technisch manager en Susanne in haar dubbelrol als technisch administratief medewerker en technisch opzichter. Beide dames zijn niet op deze posities begonnen. In dit interview lees je meer over de doorgroeimogelijkheden bij Van ´t Hof Rijnland Vastgoedmanagement.

Lees meer

Nieuw beheer in het Stadshart van Zoetermeer

82972_20181019-Nieuw-Beheer-Stadshart.png

Per 1 november 2018 is Van ’t Hof Rijnland namens een particuliere belegger de nieuwe beheerder van de 80 startersappartementen, gelegen boven Clooney’s, Febo, Delphi Grieks Restaurant en Spetters, in het Stadshart van Zoetermeer.

Maurice Kuijten, commercieel directeur: “Hoe leuk is het om woningen te mogen beheren, waar in Zoetermeer een schreeuwend tekort aan is: maar liefst 80 startersappartementen. Midden in het Stadshart, vlak naast ons hoofdkantoor!"  

Lees meer

Archief